Friday, 19 August 2011

TAZKIRAH RAMADHAN: IBADAH, KENAPA HARUS BERMUSIM?


Saat ini kita menyaksikan ramai umat Islam begitu rajin dan bersungguh-sungguh dalam melakukan amal ibadah. Kita melihat di antara mereka ada yang gemar mentadabbur (membaca dan menghayati makna) Al-Quran, menghidupkan malam Ramadhan dengan solat malam (tarawih & tahajjud), melazimi masjid-masjid dan surau-surau, juga sebahagian lainnya suka bersedekah, saling bertukar juadah berbuka puasa sesama jiran tetangga dan sebagainya. Tetapi sayangnya amalan-amalan kebaikan seperti ini kadang terhenti setelah Ramadhan berlalu pergi.
Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
Ibadah tidak hanya dilakukan pada satu bulan, bahkan para ulama mengeji dan membenci orang yang hanya rajin beribadah pada bulan Ramadhan sahaja. Sedangkan pada bulan-bulan lainnya amalan tersebut ditinggalkan. Sebahagian ulama mengatakan: “Seburuk-buruk manusia ialah yang hanya rajin beribadah pada bulan Ramadhan, sesungguhnya manusia yang baik ialah mereka yang rajin beribadah dan berterusan ibadahnya.”
Asy Syibli rahimahullah pernah ditanya: “Bulan manakah yang lebih utama? Rajab atau Sya’ban?” Beliau menjawab: “Jadilah Rabbaniyyin dan janganlah menjadi Sya’baniyyin.” Maksudnya: “Jadilah hamba yang rajin beribadah di setiap bulan, sepanjang tahun dan janganlah hanya beribadah pada bulan Sya’ban sahaja.” Seterusnya Ibnu Rajab Al-Hambali rahimahullah berkata: “Jadilah Rabbaniyyin dan janganlah menjadi Ramadhaniyyin.” Maksudnya: “Jadilah hamba yang beribadah secara berterusan sepanjang tahun dan janganlah hanya beribadah pada bulan Ramadhan sahaja.” [Lihat: Lato-if Al-Ma’arif, Ibnu Rajab Al-Hambali, m/s 396-400]
Begitulah amalan Rasulullah sallallahu ’alaihi wasallam; amalan yang menjadi kebiasaan dan berterusan, bukan amalan yang bermusim pada waktu atau bulan tertentu, sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebuah hadis; Alqamah radhiallahu ‘anhu bertanya ’Aisyah radhiallahu ‘anha mengenai amalan Rasulullah sallallahu ’alaihi wasallam: “Apakah baginda mengkhususkan hari-hari tertentu untuk beribadah?” ‘Aisyah menjawab: “Baginda tidak mengkhususkan waktu tertentu untuk beribadah. Amalan baginda ialah amalan yang berterusan.” [Hadis riwayat Al-Bukhari no. 1987 dan Muslim no. 783]
Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
Tanda diterimanya sesuatu amalan itu adalah apabila amalan tersebut membuahkan amalan ketaatan yang lain selepasnya. Di antaranya adalah apabila amalan tersebut dilakukan secara berterusan. Sebaliknya tanda tertolaknya sesuatu amalan adalah apabila amalan tersebut bahkan membuahkan keburukan selepasnya, Na’uzubillah. Sebahagian ulama salaf mengatakan: “Di antara balasan kebaikan adalah kebaikan yang datang selepasnya, dan di antara balasan keburukan adalah keburukan yang datang selepasnya.” [Lihat: Tafsir Al-Quran Al-‘Azhim, Ibnu Kathir, 8/417, Tafsir Surah Al-Lail]
Ibnu Rajab Al-Hambali rahimahullah menjelaskan hal di atas dengan membawakan perkataan ulama salaf lainnya yang berbunyi: “Balasan dari amalan kebaikan adalah kebaikan yang datang selepasnya. Barangsiapa melaksanakan kebaikan lalu diikuti selepasnya dengan kebaikan, maka itu adalah tanda diterimanya amalan yang pertama. Begitu juga barangsiapa yang melaksanakan kebaikan, namun diikuti selepasnya dengan keburukan, maka ini adalah tanda tertolaknya atau tidak diterimanya amalan kebaikan yang telah dilakukan.” [Lihat: Lato-if Al-Ma’arif, Ibnu Rajab Al-Hambali, m/s 394]
Di antara kebaikan sesuatu amalan ialah amalan yang dilakukan secara berterusan. Amalan yang berterusan walaupun sedikit itu lebih baik dari amalan yang tidak berterusan meskipun jumlahnya banyak. Amalan yang berterusan inilah yang lebih dicintai oleh Allah ‘azzawajalla, sebagaimana yang diriwayatkan dalam sebuah hadis; Dari ‘Aisyah radhiallahu ‘anha berkata: “Rasulullah sallallahu ’alaihi wasallam ditanya mengenai amalan apakah yang paling dicintai oleh Allah.” Baginda menjawab: “Amalan yang berterusan, walaupun sedikit.” [Hadis riwayat Muslim no. 782]
Hasan Al-Basri rahimahullah berkata: “Wahai kaum muslimin, lakukanlah ibadah secara berterusan. Ingatlah! Allah tidak menjadikan tempoh masa untuk seseorang berhenti beribadah sehingga tiba saat kematiannya.” Seterusnya beliau berkata lagi: “Jika syaitan melihatmu melakukan amalan kebaikan secara berterusan, mereka akan menjauhimu. Namun jika mereka melihatmu melakukan sesuatu amalan kebaikan kemudian engkau meninggalkannya setelah itu, malah melakukannya sesekali sahaja, maka mereka akan semakin tertarik untuk menggodamu.” [Lihat: Al-Mahjah fii Sayr Ad-Duljah, Ibnu Rajab Al-Hambali, m/s 71]
Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,
Melakukan amalan yang sedikit namun berterusan akan membuat amalan tersebut berkekalan. Imam An-Nawawi rahimahullah berkata: “Ketahuilah bahawa amalan yang sedikit namun dilakukan secara berterusan itu lebih baik dari amalan yang banyak namun hanya kadang-kadang dilakukan. Ingatlah bahawa amalan yang sedikit yang dilakukan secara berterusan akan mengekalkan amalan kebaikan, zikir, mendekatkan diri kepada Allah, niat dan keikhlasan dalam melakukan amalan, juga akan membuat amalan tersebut diterima oleh Allah ‘azzawajalla. Amalan yang sedikit yang dilakukan secara berterusan akan memberikan ganjaran yang besar dan berlipat ganda berbanding amalan yang banyak namun hanya kadang-kadang dilakukan.” [Lihat: Syarah Sahih Muslim, Imam An-Nawawi, 3/133]
Ibnu Rajab Al-Hambali rahimahullah berkata: “Sesungguhnya Allah lebih mencintai amalan yang dilakukan secara berterusan. Allah akan memberi ganjaran pada amalan yang dilakukan secara berterusan berbeza halnya dengan orang yang melakukan amalan hanya sesekali sahaja.” [Lihat: Fathul Bari, Ibnu Rajab Al-Hambali, 1/84]
Firman Allah ‘azzawajalla: “Dan sembahlah (beribadahlah) kepada Tuhanmu sehingga datang kepadamu al-yaqin (iaitu ajal).” [Surah Al-Hijr: 99] “Ibnu ‘Abbas, Mujahid dan majoriti ulama radhiallahu ‘anhum mengatakan bahawa ‘al-yaqin’ adalah kematian. Ini adalah kerana kematian itu sesuatu yang diyakini pasti terjadi. Sementara ahli tafsir yang lain mengatakan makna ayat tersebut adalah perintah untuk beribadah kepada Allah berterusan selamanya.” [Lihat: Zaadul Masiir, Ibnul Jauzi, 4/79, Mawqi’ At-Tafaasir, Asy-Syamilah]
Semoga kita tergolong dalam golongan yang mencintai amalan-amalan yang dicintai oleh Allah ‘azzawajalla dan berusaha untuk melakukan setiap amalan secara berterusan, bukan bermusim dan bersungguh-sungguh hanya pada bulan Ramadhan. Hanya kepada Allah kita memohon taufik dan hidayah. Segala puji bagi Allah yang dengan segala nikmatNya setiap kebaikan menjadi sempurna. Wallahu A’lam.


credit to my brother..

No comments: